Slapen

U bevindt zich hier: Vermoeidheid Ľ Slapen en slapeloosheid

Slapen en slapeloosheid

Ieder mens heeft slaap nodig, maar de een heeft genoeg aan 5 uur en de ander heeft wel 10 uur nodig om goed uitgerust te zijn. Met het vorderen van de leeftijd, neemt de behoefte aan slaap af. Oudere mensen slapen niet alleen korter, maar ook minder diep. Hoe diep iemand precies slaapt, verschilt ook van persoon tot persoon. Net als hoe snel iemand in slaap valt. U weet of u genoeg heeft geslapen, als u zich overdag redelijk uitgerust en fit voelt. Dan rust u klaarblijkelijk voldoende uit.

Een enkele keer te weinig slapen en dan moe zijn, kan geen kwaad. Pas als iemand gedurende enige tijd slecht slaapt en overdag niet meer goed functioneert, is er sprake van slapeloosheid. Er is dan ook sprake van slecht in slaap vallen, te vaak en/of te vroeg wakker worden en ís nachts vaak wakker worden. Overdag resulteert dat in vermoeidheid, verminderde concentratie of geprikkeldheid.

Slapeloosheid kan verschillende oorzaken hebben. Vaak komt het door stress op het werk of in de gezinssituatie. Soms heeft u dit zelf niet direct in de gaten, maar heeft het wel invloed op uw nachtrust. Plasklachten en hoesten of andere lichamelijke klachten, kunnen de nachtrust ook verstoren.

Vliegreizen naar landen in een andere tijdzone, het werken in ploegendiensten en overdag slapen, kunnen het slaap/waak ritme in de war brengen. Te vroeg naar bed gaan en heel laat opstaan kunnen eveneens het ritme verstoren.

Tot slot zijn koffie, sigaretten en alcohol ook slecht voor de nachtrust. Koffie en sigaretten vooral bij gebruik ís avonds. Alcohol kan wel helpen om in slaap te vallen, maar zorgt er wel voor dat u eerder ís nachts wakker wordt.

Lees verder voor tips voor een goede nachtrust -->

U bevindt zich hier: Vermoeidheid Ľ Slapen en slapeloosheid

(advertenties)