Tips goede nachtrust

U bevindt zich hier: Vermoeidheid Ľ Tips voor goede nachtrust

Tips voor een goede nachtrust

Als je niet goed slaapt of beter wilt slapen, dan hebben wij een aantal tips die de nachtrust kunnen verbeteren:

  • drink ís avonds geen koffie
  • vermijd stress
  • zorg voor voldoende lichaamsbeweging overdag of vroeg in de avond, het lichaam wordt daardoor moe
  • eet gezond en drink geen of weinig alcohol
  • eet 2 ŗ 3 uur voor het slapengaan geen vast voedsel meer
  • houd een vaste volgorde aan voor het slapengaan (toilet, tandenpoetsen, pyjama aantrekken) en ga ook zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip naar bed
  • probeer overdag niet te slapen, dat verstoort het slaap/waak ritme
  • houd rekening met de hoeveel nachtrust die je nodig hebt
  • blijf niet onnodig lang op als je moe bent, ook al is het vroeger dan normaal
  • kijk geen televisie op de slaapkamer en neem ook de smartphone niet mee de slaapkamer in, zo kom je namelijk in de verleiding om te lang te blijven kijken / spelen

Helpt dit alles niet, dan is het raadzaam om de huisarts te raadplegen. Ga niet zelf experimenteren met slaapmiddelen. Deze hebben namelijk meer nadelen dan voordelen.

Lees verder over slaappillen -->

U bevindt zich hier: Vermoeidheid Ľ Tips voor goede nachtrust

(advertenties)